Façade
In architecture, façadism refers to the preservation of an older building’s exterior when a new structure is erected behind or around it. Museums implement institutional display as a façade in order to elevate objects into historical significance. The cultivation of grass, flowers, and other forms of landscaping can be understood as a façade for neighbors and other passersby. With this, a façade can be thought of as an outward appearance that conceals a less pleasant or creditable reality. The façades we develop, maintain, and allow to flourish play an integral role in how we interpret and interact with our surroundings—they have the potential to conceal, protect, and communicate for us and about us in various ways. However, we often overlook our relationship to surfaces and exteriors, losing our connection to the vulnerable and sincere within.
Façade brings together the work of artists from various disciplines and backgrounds, who explore the truths that exist within any given object, historical narrative, or our performances of identity. Through sculpture, works on paper, video and painting, these artists question outward appearances, both personal and communal, addressing the notion of an idealized self, replicas, false control, and performative interactions. In doing so, they attempt to uncover the motivations behind our drive to conceal, perform, and play pretend.
Exhibition artists Luna Davis and Rowan Howe allude to the body as a performative space. Annie May Johnston and Rand Renfrow question the mask of institutional display. Katy McCarthy and Jennifer Ling Datchuck investigate the construction of multi-layered identities and personas. Informed by instructional videos, Hannah Spector comments on the façade of conversation, listening, and understanding. Quinn In, Mac Benson, and Ariel Wood take inspiration from vernacular architecture to explore interconnectedness, history, and irony within public spaces. The artists in this exhibition consider façade an unignorable reality, one that begs for cultivation and control. They encourage visitors to take a critical view of façadism, examining how our attachments to performance and deception influence our experiences of the world around us.
Façade is organized by Mac Benson, Luna Davis, and Rowan Howe, with Center Space Project.
En arquitectura, el fachadismo se refiere a la preservación del exterior de un edificio antiguo cuando se construye una nueva estructura detrás o alrededor del original. Los museos implementan ciertas formas de exhibición a nivel institucional que sirven como fachadas para cimentar la relevancia histórica de los objetos. El cultivo de pasto, flores y otras formas de paisajismo también puede entenderse como una fachada para nuestra comunidad y les transeúntes. En este sentido, una fachada puede pensarse como la apariencia exterior que se mantiene para ocultar una realidad menos placentera o loable. Las fachadas que desarrollamos, mantenemos y permitimos que florezcan juegan un papel integral en la forma en que interpretamos e interactuamos con nuestro entorno – tienen el potencial para esconder, proteger y comunicar por nosotres y sobre nosotres de varias maneras. Sin embargo, a menudo ignoramos nuestra relación con las superficies y exteriores, perdiendo nuestra conexión con el interior vulnerable y sincero.
Fachada reúne el trabajo de artistas provenientes de diferentes disciplinas y contextos, que exploran las múltiples verdades que pueden existir dentro de un objeto específico, una narrativa histórica o detrás de las formas en que representamos nuestra identidad. A través de la escultura, las obras en papel, el video y la pintura, les artistas cuestionan las apariencias, tanto personales como comunitarias, abordando la noción de un yo idealizado, las réplicas, el falso control y las interacciones performativas. Al hacerlo, intentan descubrir las motivaciones detrás de nuestro impulso de ocultar, actuar y fingir.
En esta exposición, Luna Davis y Rowan Howe aluden al cuerpo como espacio performativo. Annie May Johnston y Rand Renfrow cuestionan el velo de la exhibición institucional. Katy McCarthy y Jennifer Ling Datchuck investigan las múltiples capas que forman parte de la construcción de identidades y personajes. A partir de videos instructivos, Hannah Spector comenta sobre la fachada de las conversaciones, la escucha y comprensión. Quinn In, Mac Benson y Ariel Wood se inspiran en la arquitectura vernácula para explorar la interconexión, la historia y la ironía dentro de los espacios públicos. Les artistas de esta exposición consideran que las fachadas son ineludibles, una realidad inescapable pero que puede ser cultivada y controlada. A través de sus obras, nos invitan a desarrollar una visión crítica del fachadismo, examinando cómo nuestra tendencia hacia el performance y la ilusión influencia la experiencia del mundo que nos rodea.
Fachada fue organizada por Mac Benson, Luna Davis y Rowan Howe, con Center Space Project.